Zobacz również:     Katalog Znaków Pocztowych     Polski Związek Filatelistów     Filatelistyka.org     Inne
 Zarejestruj się u nas lub też zaloguj, jeśli posiadasz już konto. 

   Nieskatalogowane błędy i usterki na znaczkach Polskich.

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Filatelistów Polskich Strona Główna -> Filatelistyka tradycyjna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erper



Dołączył: 18 Paź 2017
Posty: 5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sro Paź 18, 2017 20:56    Temat postu: Nieskatalogowane błędy i usterki na znaczkach Polskich. Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich forumowiczów,
Jestem nowy na tym forum, ale znaczkami zajmuję się od wieku pacholęcego. Ostatnimi czasy zainteresowałem się szukaniem nieskatalogowanych błędów na znaczkach z okresu PRL. Jest to żmudne, ale również odkrywcze. Znalazłem wiele usterek na znaczkach z okresu 1945-1970 (czeka mnie jeszcze sprawdzenie następnych 47 lat). Nie zostały one dotychczas nigdzie opisane, ani w katalogu Fischera, ani w Podręczniku specjalizowanym znaczków polskich. Fischer we wstępie do katalogu nadmienia, że uznaje błąd, gdy jest on powtarzalny, nie pisze jednak co rozumie przez powtarzalność. Ja mam np. 3 bloki z olimpiady w Tokio (FI Blok 43), na których połączenia czerwonego i zielonego koła olimpijskiego (na znaczkach wewnętrznych) mają z obu stron czarne plamy biegnące wzdłuż połączenia (nie są to cienkie linijki, tylko grube plamy). Czy 3 bloki z takim samym błędem to Waszym zdaniem powtarzalność. Fischer chyba twierdzi inaczej. Jest też dużo innych usterek, a wśród nich najczęściej występują oczywiście różnego koloru kropki, plama określana jako "pęcherzyk powietrza" i plamy podłużne (kreski). W związku z tym, że specyfikacja znalezionych usterek to już spory plik w Wordzie, a zostało jeszcze dużo lat do sprawdzenia, zacząłem się zastanawiać nad założeniem bloga na ten temat i publikacją na nim wyników. Ale chciałbym Was spytać czy coś takiego ma sens i czy ktoś będzie takim tematem zainteresowany. Przypuszczam, że w swoich zbiorach również natknęliście się na walory z usterkami, które nie są ujęte w żadnym katalogu i zastanawialiście się co z tym zrobić, jak wycenić, itd.
Na razie nie chcę zamieszczać tutaj żadnych przykładów, gdyż czytając regulamin zauważyłem ograniczenia dot. plików graficznych. Ja wszystko skanowałem w formacie TIFF, więc takie pliki dużo ważą (jeden znaczek to ok. 15 Mb a arkusik nawet 90-100 Mb). Jeśli będzie zainteresowanie, to pomyślę o udostępnieniu tego w chmurze.
Przepraszam za długi tekst, ale to tak na początek.

Pzdr
erper
er Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
m^2



Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 244
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sro Paź 18, 2017 22:12    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie katalogowane usterki były tematem dziesiątek publikacji.Nie jesteś pierwszym, który próbuje zmierzyć się z problemem. Możesz łatwo znaleźć wiele z nich wpisując na stronie www.i-kf.pl w zakładce Biblioteka frazę do wyszukiwania "usterki".
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
erper



Dołączył: 18 Paź 2017
Posty: 5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 14:11    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki za zainteresowanie. Wskazana strona jest mi znana i lubiana, ale artykuły, które można na niej znaleźć odnoszą się głównie do konkretnych walorów, a nie - lub tylko jako namiastka - do zjawiska samego w sobie i w zasadzie nie odpowiadają na pytania, które zadaje sobie pewnie wielu filatelistów (co z tym zrobić ?, ile to może być warte ?, czy jest jeszcze ktoś kto ma to samo ?, itp.). Przykładowo, ja mam serię Liga Morska z 1945 r. Usterki jakie na niej występują zostały opisane w wielu źródłach, a ja na swoich znaczka znalazłem jeszcze kilka, które opisane nie zostały. Inny przykład, w ostatnią niedzielę, na spotkaniu ("giełdzie") filatelistów na ul. Gen. Zajączka w Warszawie spotkałem miłego Pana, który pokazał mi znaczek z 1955 r. z pomnikiem Kopernika (Fi. 765), tylko że Kopernik nie miał głowy. Zamiast niej była plama farby. Mówi, że rozmawiał o tym znaczku z wieloma osobami, również ekspertami, ale jedyne co uzyskał to życzliwe zainteresowanie, ale żadnych konkretów. Podobno znaczek jest trudny do wyceny, bo jest to przypadek jednostkowy. Takich przypadków jest z pewnością więcej i dotyczą różnych walorów, z różnych lat i dlatego rozpocząłem ten wątek.

erper
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
m^2



Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 244
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 14:19    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wydaje mi się, że szereg artykułów, które omawia takie nie ujęte w katalogach usterki daje odpowiedź na zasadnicze pytanie (sam zresztą odpowiedziałeś sobie na nie w ostatnim poście). Jako usterka niepowtarzalna i niemożliwa to opisania w sposób uogólniony nie trafia ona do katalogu i długo pozostanie poza katalogiem popularnym i specjalizowanym. Chyba, że powstaną katalogi dedykowane, omawiające na potrzeby zaawansowanych specjalizacji poszczególne emisje. Tylko, że nawet wówczas będą to usterki przypadkowe.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
erper



Dołączył: 18 Paź 2017
Posty: 5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 14:37    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pewnie jest tak jak piszesz, ale z drugiej strony ostatnio trochę współpracuję (na zasadzie dosyłania materiałów) ze Staszkiem Fołtą - współautorem Podręcznika specjalizowanego znaczków polskich - i od niego wiem jaką "cierniową" drogę musi przebyć znaczek z usterką żeby "zasłużyć" na skatalogowanie. Nawet wówczas, gdy są materiały świadczące o powtarzalności usterki. Zgadzam się z tym, że trudno jest dokonać rzeczowej i solidnej oceny czegoś co jest unikatem (jak choćby ten wspomniany w poprzednim poście Kopernik bez głowy, gdzie błąd był pewnie wynikiem kapnięcia farby), ale dziwię się trochę, że nikt nie chce nawet podjąć próby takiej oceny. Z mojego doświadczenia wynika, że jedynymi osobami wykazującymi jako takie zainteresowanie są handlarze, albo - jak kto woli - niektórzy właściciele sklepów filatelistycznych, którzy kiedyś może zbierali znaczki, a teraz tylko nimi handlują.

erper
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
m^2



Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 244
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 15:21    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dużo ciekawszy jest problem w przypadku bardzo rzadkich walorów np PP/GGW, gdzie nakłady niektórych odmian były kilkuarkuszowe. Wówczas błędy katalogowe są odpowiednio drogie ale te nie katalogowane też, bo jest ich zaledwie kilka lub kilkanaście (te liczbą są w tym przypadku pewne!).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
erper



Dołączył: 18 Paź 2017
Posty: 5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 21:01    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja to wszystko doskonale rozumiem i nie chodzi mi konkretnie o to jaką wartość ma znaczek, blok czy arkusik z błędem lub błędami (czy jest to cena katalogowa x 2, 5 czy 10), choć taka informacja każdemu filateliście by się przydała, ale bardziej o to, że wydawcy tych publikacji (katalogów) mało się tym interesują, chyba że chodzi o walory naprawdę rzadkie, tak jak odwróceni bokserzy, albo takie które posiadają w swoich archiwach. Przykładowo ja mam w swoich zbiorach arkusik znaczka o nominale 50 gr z serii medale olimpijskie Polaków w Tokio (Fi. 1474), gdzie na jednym znaczku jest spora pionowa plama/jasnozielona smuga przy cyfrze 5 nominału. Zasięgałem w tej sprawie "języka" i wiem, że takich arkusików było stosunkowo niewiele, ale jest to błąd powtarzalny, bo kilka osób coś takiego ma albo widziało u innych. Wiedzę taką posiadają również wydawcy katalogów, a mimo tego znaczek z takim błędem nie jest w żadnym katalogu opisany. I chodzi mi tylko o to, czy coś takiego traktować jak ciekawostkę lub nic nie wartą makulaturę (nie makulaturę w rozumieniu filatelistycznym), czy też czekać - może kiedyś ktoś to opisze, wyceni i skataloguje. Ale niestety nie będziemy żyć wiecznie.
I tym filozoficznym wtrętem proponuję zakończyć wątek.

erper
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
soryo1966



Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 236
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Paź 19, 2017 22:04    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Odnośnie wspomnianego wydania PP/GGW to pewne jest jedynie to że takie wydanie istnieje. Odnośnie błędów nawet katalogowanych nic nie jest pewnego i niema konkretnego opracowania odnośnie ilości sztuk albowiem wszystko co zostało napisane to jedynie domysły i przypuszczenia. Pewne jest jedynie to jeśli uda się dokładnie policzyć ilość arkuszy z danej wartości poprzez określenie konkretnej pozycji w arkuszu lub położenia nadruku jaki był nakład. Wszelkie inne opracowania w których szacuje się ilość arkuszy są nic nie warte i jako takie nie stanowią żadnego dowodu a jedynie pobożnym życzeniem autora marzyciela zazwyczaj. Tylko poprzez dowód w postaci materiału a nie domysłu można określić ilość danego waloru.
Przykład I znaczki z omawianego wydania PP/GGW z nadrukiem podwójnym dla znaczka Fi.15 I b to 4 arkusze na dzień dzisiejszy albowiem posiadam znaczki z czterech różnych arkuszy plus HAN z dolnym marginesem i nikt do dnia dzisiejszego nie pokazał znaczka w innym położeniu nadruku.
Przykład II znaczki nie ząbkowane Fi.450 wydania Wiosna Ludów to 5 arkuszy albowiem znanych jest dokładnie pięć walorów z oznaczeniem walca i brak jest kolejnego jeśli się pojawi będzie to znaczyło że jest więcej.
Przykład III dotąd opisywali najwięksi znawcy wydania PP/GGW że Próba P2 ma nakład 4 arkuszy. Co się okazało po zbadaniu prób z błędem B3 z poz.63 istnieje pięć takich walorów a to oznacza że nakład próby P2 to 500 sztuk

Odnośnie znaczków z usterkami niekatalogowanymi ( przypadkowymi ) można mówić o bardzo dużej ilości różnych usterek a jeśli weźmiemy pod uwagi kropki , kreski czy kółka lub różne zabrudzenia płyty stalorytniczej to będziemy mieli wydania że trudno będzie odnaleźć znaczek bez błędu analogicznie jak w przypadku wydania krakowskiego gdzie rzadszym walorem jest znaczek bez usterki niż z usterką.
Odnosząc się do kolegi erper próba wyceny takich walorów oraz ustalenia mnożnika jest czymś złym i niepokojącym albowiem nie dostrzega się piękna waloru ale spogląda na jego wartość materialną i najwidoczniej do tego aspektu ten wątek zmierzał w chwili jego powstania.
Dodam że wiele opisywanych tu usterek zamazania druku farbą powstało nie w drukarni a za sprawą filatelistów a opowieści o znalezionych paczkach z usterką mają na celu jedynie osiągnięcia zamierzonego celu odpowiedniej ceny oferowanego waloru.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
erper



Dołączył: 18 Paź 2017
Posty: 5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią Paź 20, 2017 08:22    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Trochę się kolega m^2 pomylił w ocenie mojej osoby i zainteresowania tematem. Mam już swoje lata i w zasadzie znaczki zbieram od kiedy pamiętam. Pierwsze dostałem od sąsiada, jak miałem 6 lat. I to mnie wciągnęło. Przez wiele lat koncentrowałem się tylko na Księstwach niemieckich, Niemczech od początku do 45 r. i Danii. Później dołączyła do tego Polska powojenna (PRL), Szwecja i NRF (obecnie RFN). W pewnym okresie sytuacja życiowa zmusiła mnie do sprzedania części zbiorów, ale jak wyszedłem na prostą zacząłem odnawiać zbiór. Tego co obecnie posiadam nie zamierzam sprzedawać (raczej odziedziczą to po mnie wnuki) i nie taka była moja intencja kiedy rozpoczynałem ten wątek. Ale widocznie ktoś zrozumiał mnie inaczej - trudno.

erper
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
m^2



Dołączył: 31 Sty 2012
Posty: 244
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią Paź 20, 2017 09:42    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kolego erper ja przecież nie oceniałem Kolegi. Na podstawie czego zostały wysunięte przez Kolegę takie wnioski?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
soryo1966



Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 236
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią Paź 20, 2017 10:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jeśli dobrze pamiętam z 20 lat temu był wydany Katalog błędów i usterek który może być wstępem do Pana pracy. Odnośnie bloga o błędach i usterkach może to być ciekawa pozycja a odpowiednio prowadzona z umieszczeniem dobrych skanów będzie poczytnym miejscem gdzie wielu filatelistów w chęcią zajrzy w celu sprawdzenia co nowego Pan opublikował a może część osób będzie poszukiwało danej usterki na znaczku. Z chęcią podeślę Panu skany walorów z usterkami powtarzalnymi a nie katalogowanymi z określeniem pozycji w arkuszu do bloga

wykorzystam fakt Pana znajomości temu i zapytam czy posiada Pan znaczek fi.365 z poz 61 w arkuszu z usterką plama na cokole pomnika Mikołaja Kopernika. Dysponuję znaczkiem w arkuszu na papierze satynowanym, parką prób na papierze satynowanym będę wdzięczny za informację.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
piotr63



Dołączył: 04 Paź 2014
Posty: 54
Skąd: Białystok

PostWysłany: Sob Lis 04, 2017 21:47    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co prawda pytanie było nie do mnie. ale...
Czy chodzi o błąd/usterkę jak w poniższym linku:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/c6f6e13d547c0bfb
Wg. mojej oceny jest to próba na papierze satynowanym, czy to pozycja 61 - nie wiem, na pewno jest to pierwsza pozycja z lewej strony arkusza (ma margines)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
soryo1966



Dołączył: 06 Paź 2013
Posty: 236
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie Lis 05, 2017 02:47    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tak dokładnie to walor z poz.61 w arkuszu czyli z lewej strony arkusza.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Filatelistów Polskich Strona Główna -> Filatelistyka tradycyjna Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB (C) 2001, 2005 phpBB Group
Theme Retred created by JR9 for stylerbb.net